Läs mer om cookies

Varukorg

Köpinformation

Handla tryggt! Allt fler väljer att handla på postorder. Det är både enkelt och bekvämt och du kan i lugn och ro välja vad som passar just dig. Linea är medlem i Svensk Digital Handel som har stränga regler för medlemskap, allt för att du skall kunna handla tryggt. Här nedan följer information till dig om våra köpvillkor, ångerrätt, leveranser, garantier samt hur du blir kontokund.
 

Köpvillkor

Prisgaranti

Moms 25%, ingår i alla priser. Vi reserverar oss för momshöjningar och liknande händelser utanför vår kontroll samt för eventuella pris- och textfel och färgavvikelser.
 

Betalningssätt

Faktura och delbetalning med konto* erbjuder vi i samarbete med Avarda, en del av TF Bank. Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditbedömning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få hem en kopia av kreditupplysningen per post och/eller digitalt. Kreditgivare är Avarda, en del av TF Bank. Fullständiga villkor för faktura och delbetalning med konto ser du i kassan innan du genomför köpet men här är även länkar till, Avardas kreditvillkor samt Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
 
* Linea-kontokunder gör sina delbetalningar enligt tidigare kontovillkor.

 

Faktura för privatpersoner
Fakturan skickas till dig per e-post (kunder utan e-postadress kommer att få sin faktura från Avarda med posten. Aviavgift på 19 kronor tillkommer, räntefritt upp till 30 dagar. Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift och ränta.)
Eventuell fakturaavgift tas ut enligt information i samband med köp. 
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr.
 
Du kan välja att betala hela fakturabeloppet på en gång eller senare ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar, då läggs ditt köp över på ett Konto. Det lägsta beloppet att delbetala står angivet på fakturan. Mer information om Konto nedan samt i de fullständiga villkoren.
 
Betala i din egen takt
Kontobesked skickas per e-post i mitten på varje månad, med en aviseringsavgift på f.n. 29kr. Med delbetalning ges möjlighet att betala i egen takt i upp till 36 månader. 
  
Kortbetalning
Vi använder 3D Secure som är en global säkerhetsstandard utvecklad av Visa och Mastercard för internetbetalning. Överföringen krypteras, vilket innebär att ingen obehörig kan komma åt dina kortuppgifter. Pengarna dras från ditt kort när du godkänner ordern. Betalningen går via betalväxeln Nets.  All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av Nets och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard.

Swish
Är du ansluten till Swish så har du möjlighet att genomföra betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. Ladda ned Swish-appen och följ instruktionerna i kassan när du ska betala.
 

 
Frakt- och exp.-avgift på 65,- tillkommer på alla order. Vid leverans av större/tyngre varor kan en extra fraktavgift tillkomma. Vi ingår inga köpavtal med minderåriga. Använder du ordersedeln med katalogen vid din beställning behöver den ej frankeras, du betalar portot vid leveransen. Order under 200,- expedieras inte. Efter sedvanlig kreditprövning (vid kreditprövning skickas alltid en omfrågandekopia till dig som kund från upplysningsföretaget) eller utan angiven orsak förbehåller vi oss rätten att helt avslå en order. Väljer du faktura eller konto kan varorna endast skickas till din folkbokföringsadress.

Reklamation/Ångerrätt

Ångerrätt

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det du har mottagit varorna. Du har rätt att kontrollera varan men om den skickas tillbaka i väsentligt förändrat skick såsom använd, defekt eller smutsig har vi rätt till värdeminskning på returen upp till 100%. Använd helst originalförpackningen när du returnerar. Ångerrätten gäller inte varor som tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.

Ångrar du ditt köp ersätter vi dig för vad du har betalat till oss. Du kan meddela att du ångrar ditt köp via mail eller telefon. Då hela ordern returneras återbetalas även tillkommande kostnader med undantag av express- och/eller hemleveranskostnader. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi har fått ditt ångermeddelande eller din retur på samma betalningssätt som betalning har gjorts till oss. Vid återbetalning innan returen har anlänt till oss behöver vi ha spårningsnummer på returen för att återbetalning skall kunna ske. Har betalning gjorts i förskott och köpet hävs, sker återbetalning inom 14 dagar.

Vid returer ska returnotan på fakturans/följesedelns baksida fyllas i, ange gärna orsak. På fakturans baksida finns också fullständiga instruktioner om hur du använder den förbetalda kundreturlappen och hur returfrakten på f.n. 61,- sedan skall betalas. Om kundreturlappen inte används är returadressen:

Linea
Box 923
501 10 Borås
Tel: 033-16 99 60

Om du inte hämtar ut de beställda varorna debiterar vi dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad (f.n.199,-).

Ladda ner Konsumentverkets ångerblankett här.
 

Reklamation

Vänligen kontrollera varorna vid leverans. Vid fel på någon av varorna har du rätt att reklamera dessa i upp till tre år från köp vare sig felet är synligt eller dolt. Kontakta kundtjänst så står vi för returfrakten. Du väljer själv hur du vill kontakta oss. Meddelandet till vår kundtjänst ska skickas inom skälig tid efter du har märkt eller borde ha märkt felet alternativt fått de försenade varorna. Meddelandet skall skickas till oss inom två månader efter det du märkt felet, detta anses alltid att meddelandet lämnats in i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.

Om vi godkänner reklamationen så skickar vi en ny vara. Om varorna är betalda sker återbetalning omgående utan dröjsmål från det att ångermeddelandet är lämnat till oss på samma betalningssätt som betalning har gjorts till oss.

Skulle varan vara slut så återbetalar vi köpeskillingen inom 14 dagar. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller till European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Vi följer vi alltid nämndens rekommendation.  

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Om man upptäcker att paketet är transportskadat när man hämtar det hos fraktombudet är det enklast att reklamera det där för snabb och effektiv hantering. Upptäcks felet först efter paketet är uthämtat, måste vi kontaktas omgående. 

Ett klagomål på en vara eller en tjänst köpt hos Linea kan lämnas till Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad. Du kan även skapa ett ärende här: http://www.konsumentverket.se.

 

Leveranser

Normalleverans

Vår målsättning är att alltid leverera inom ca 2-4 vardagar. Vid extra hög orderingång kan längre leveranstid förekomma. Vi reserverar oss för slutförsäljning. Du har rätt att häva köpet om du inte godkänner den nya föreslagna leveranstiden vid en eventuell försening. Har betalning gjorts i förskott och köpet hävs, sker återbetalning inom 14 dagar.
 

Fri frakt

Fri frakt gäller vid köp över 599 kr och har samma leveransvillkor som normalleverans. En extra fraktavgift kan tillkomma för större varor, t.ex. möbler och mattor. Skulle det tillkomma en extra fraktavgift så står det alltid som en separat rad när du kommer till kassan. 
 

Expressleverans

Med expressleverans kan du få extra snabb leverans, 69 kr tillkommer utöver frakt- och exp.avgift. Beställ före kl 12.00 vardagar, och du får ditt paket nästkommande vardag om du anger mobilnummer för sms-avisering.  (För norra Norrland och Gotland ytterligare en vardag). Gäller internet- och telefonbeställningar.
 

Hemleverans

Du kan få din beställning direkt hem till din adress utan att behöva gå till ett utlämningsställe mot en extra kostnad på 99 kr.
 

 

Personuppgifter

Linea är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Vi följer EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen och för marknadsföringsändamål av oss och andra lämpliga samarbetspartner inom olika branscher som Förlag, Insamling Spel och Lotteri, Säkerhet, Skönhet och Hälsa, Konfektion, Bank & finans, Hus & Hem, Försäkring (MySafety försäkringar AB), Energi, Telecom, Resor, Sport& Fritid, Fordon. Du kan begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om du inte vill att uppgifter skall användas för direktmarknadsföring. Du kan begära att få information om hur dina personuppgifter används. 
 

Information om behandling av personuppgifter

På denna sida finns komplett och uppdaterad information om behandlingen av personuppgifter inom koncernen AMA Group i Borås AB.

Informationen på denna webbplats utgör en del av villkoren för köp, beställning eller registrering då hänvisning till denna sida sker i samband med villkor för köp, beställning eller registrering.

För vissa tjänster och produkter som erbjuds av företag inom koncernen kan det finnas särskilda villkor om behandling av personuppgifter. Information om det ges i samband med att tjänsten eller produkten tillhandahålls. För företag utanför Sverige gäller de villkor som anvisas i det aktuella landet.

Koncernens moderföretag är AMA Group i Borås AB, med organisationsnummer 556669-2082. Koncernen bedriver sin verksamhet inom detalj- och distanshandel.

De företag som ingår i koncernen är:
Åshild Manufaktur AS, org.nr.: 946447412
Atelier Margaretha Aps, org.nr.: 19265846

Nedan i denna text används namnet Linea för koncernen och dess dotterbolag.
 

Behandling av personuppgifter

I samband med att en användare eller kund lämnar personuppgifter, till exempel vid registrering eller köp av en produkt, ska denna få information om behandling av personuppgifter, och ge sitt samtycke till detta.

Vi behandlar kunders och användares personuppgifter gemensamt inom koncernen.

Vi har ett register över våra kunder och användare som har registrerat sig eller köpt något hos oss. Registret innehåller personuppgifter som namn, personnummer, postadress, telefonnummer, elektroniska adresser, leverans- och betalnings- och köpuppgifter, samt uppgifter baserade på användning av digitala tjänster.

Vi använder uppgifterna för fakturering, information och leverans av produkter, samt marknadsföring och som underlag för statistik och produktutveckling. Uppgifterna kan ligga till grund för att vi, och i förekommande fall våra samarbetspartners, ska kunna anpassa innehåll, annonser och erbjudanden.

Som kund och registrerad användare samtycker du till att marknadsföring kan ske via post, telefon, eller e-post och sms samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och sms regleras i marknadsföringslagen.

Dina personuppgifter kan lämnas ut till våra samarbetspartners i marknadsföringsändamål. Då det finns stöd av lag eller myndighetsbeslut kan personuppgifter lämnas ut till myndighet.

Som användare har du rätt att skriftligen och utan kostnad återkalla ditt samtycke, begära ett registerutdrag samt begära rättelse eller radering av eventuellt felaktiga uppgifter. Du kan också spärra uppgifterna mot marknadsföring.

Personuppgifter sparas under den tid vi har en pågående kundrelation och en tid därefter, eller i enlighet med lämnat samtycke. Samtycket gäller till dess att användaren själv säger upp det. Det upphör inte om tjänsten inte nyttjas och samtycket är heller inte beroende av eventuella köp av produkter.

Texten på denna sida och sättet vi behandlar personuppgifter kan utvecklas och ändras över tiden. Vi rekommenderar besök på denna sida för aktuell version.

Personuppgiftsombudet kan nås via brev:

Personuppgiftsombudet,
AMA Group i Borås AB
Box 923
501 10 Borås

 

Registrerades rättigheter

• Din rätt till tillgång

Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.


• Din rätt till rättelse

Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas. Om du har ett användarkonto hos oss har du möjlighet att själv gå in och uppdatera dina kunduppgifter. Du kan även kontakta kundtjänst för att uppdatera dina kunduppgifter.


• Din rätt till radering och begränsning

Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.


• Din rätt att invända mot vår behandling inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring och automatiserat beslutsfattande

Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig. Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig.

Om du fortfarande vill ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot all typ av marknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms.

Du har rätt att invända mot ett beslut som har fattats genom automatiserad behandling när detta har rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på liknande sätt. Detta gäller inte om beslutet t.ex. är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal med dig (såsom vid kreditansökningar).


• Din rätt till dataportabilitet

För den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig, eller om du lämnat ditt samtycke till en viss behandling, kan du begära att få de uppgifter som du har tillhandahållit överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).


• Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten

Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (https://www.imy.se).


• Hur utövar jag mina rättigheter?

Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når vår kundtjänst på:

Linea
Box 923, 501 10 Borås
Tel: 033-16 99 60
E-post: kundservice@lineahemma.se

 

Om Cookies


Vad är en Cookie?

Cookies är en liten textfil bestående av bokstäver och siffror som lagras på din dator eller enhet. Cookies är vanligt förekommande på internet och används på många webbplatser. Vi använder cookies för att göra vår webbplats enklare. En del cookies är nödvändiga att använda för att vi ska kunna anpassa vår webbplats och tjänster efter dina behov samt intressen. Cookien håller ordning och koll på vad du tidigare kan ha visat för intresse så att vår webbplats kan presentera relevant information och en bättre köpupplevelse. 

Vi använder cookies för utvärdering av användarbeteenden inom vår webbplats och utanför. Syftet är att vi ska kunna optimera användarupplevelsen, föra statistik och personalisera marknadsföringen. 
 

Olika typer av Cookies

1. Sessionscookies är en tillfällig cookie som upphör gälla när du stänger din webbläsare eller enhet.
2. Varaktiga Cookies är en cookie som sparas i din dator eller enhet tills du väljer att ta bort dem eller att cookien löper ut. När utgångsdatumet för den aktuella cookien passerats raderas den från din dator eller enhet. 
3. Förstapartscookies är en cookie som sätts av webbplatsen du besöker.
4. Tredjepartscookies är en cookie som sätts av tredjeparts webbplats.
5. Liknande tekniker lagrar information i din webbläsare eller i din enhet liknande cookies.
 

Cookies som vi använder

Sessions- och förstaparts- samt tredjepartscookies
Dessa cookies är nödvändiga för att vi ska kunna erbjuda våra webbtjänster, så som att handla via vår webbplats och förenkla köpprocessen. Om du väljer att stänga av cookies kommer du exempelvis inte kunna slutföra ditt köp. En tredjepartscookies används av våra samarbetspartners, exempelvis Google (Google’s Privacy & Terms Site), Facebook, Dibs och Nosto. En tredjepartscookies sätts inte av oss utan av våra samarbetspartners, som exempelvis gör att vi kan rikta personaliserad marknadsföring gentemot dig. 

Varaktiga cookies och liknande tekniker
Dessa cookies och liknande tekniker behövs för att vissa av våra funktioner på webbplatsen skall fungera, exempelvis personaliserade produktrekommendationer, sparade varukorgar, utvärdering av köp- och användarbeteenden. 


Samtyckte till Cookies

Genom att tillåta cookies på vår webbplats och/eller genom att slutföra ett köp och därmed godkänna våra köpvillkor samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som anges i den här policyn. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar. 


Hur raderar jag mina Cookies?

Du kan själv styra vilka cookies som sparas på din dator och enhet. Om du inte vill att cookies ska lagras på din dator eller enhet kan du stänga av funktionen i din webbläsares inställningar. Om du stänger av denna funktion kommer inga cookies att sparas och du kommer inte heller kunna använda vissa funktioner på vår webbplats. Vill du ta bort sparade cookies kan du göra det i din webbläsares inställningar. Det finns även tjänster som gör det möjligt för dig att välja vilka cookies du vill stänga av. Om du väljer att stänga av cookies kommer du inte kunna använda vår webbplats fullt ut. 


Så här tar du bort Cookies i din webbläsare

Klicka på länken för den webbläsare som du använder.

Internet Explorer
Google Chrome
Safari
Mozilla Firefox
 

Kontakt

Kontakta vår kundtjänst om du har några ytterligare frågor.

Telefon: 033-16 99 60
E-post: kundservice@lineahemma.se

Linea (AMA Group i Borås AB) 
Box 923
501 10 Borås

Org.nr: 556669-2082
Besökadress: Prognosgatan 3, Viared (ej butiksförsäljning på adressen)